Svar: 5 mdr - opstart med skemad

18. maj 2017

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære N.

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at du har ramt det helt rigtige tidspunkt at starte med skemaden - og din dreng tager rigtig fint imod både grøntsagsmos og grød - det er super dejligt.

En normal portion kan variere meget - nogle børn spiser kun 1/2 dl., og andre børn spiser 2 dl. uden problemer. Jeg anbefaler normalt, at man i starten holder sig til kun at give ca. 1 dl. af gangen - dette for at sikre, at barnets mave kan følge med og samtidig også sikre, at der stadig er plads til mælk i maven. Det er nemlig vigtigt, at skemaden ikke erstatter mælken i denne alder, men kommer ud over det vanlige mælkeindtag. Derfor er det vigtigt, at du finder balancen mellem at sikre din dreng skemad nok og samtidig også sikrer, at han stadig drikker nok mælk.

Derfor anbefaler jeg, at du i stedet for at tilbyde ham 2 dl. skemad en gang dagligt, tilbyder ham 1 dl. 2 gange dagligt. Det giver dig også mulighed for at give ham lidt mere variation, når han tilbydes flere små måltider. Sammen med skemaden skal han tilbydes vand af kop, og så skal han ammes før han puttes, præcis som han plejer. Det er således bedre, at han spiser 1 dl grød eller mos og derefter drikker sin mælk, end at han spiser 2 dl. grød eller mos og efterfølgende ikke drikker nok eller afviser mælken.

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre. Har nogle gange brug for en lille ekstra amning, når dagen begynder

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske ca. kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er

Eftermiddag 16-17: Ammes

Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, almindelige milde grøntsager som f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes

Midt nat 03: Har ofte stadig behov for mælk midt nat, dette ændrer sig i 6 måneders alderen, hvor der gives flere måltider skemad i løbet af dagen.

Mange børn ...

Annonce

... har brug for lidt hjælp til at fornemme mæthed. Når du giver din dreng skemad, så vil han godt kunne åbne munden, tage imod og spise mere og mere, fordi han ikke helt fornemmer, hvor meget han egentlig har behov for, men bare spiser. Han skal naturligvis have det, han han har brug for, men du skal også hjælpe ham med ikke at overspise, så han begynder at fornemme mæthed, altså få lidt fornemmelse for, hvad det vil sige, at maven er fyldt op... Og her er de normale rammer vide, så nogle børn spiser ikke ret meget, hvor andre sagtens kan spise store portioner - og det kan godt være, at han har brug for 2 dl. mad og efterfølgende så stadig tager imod brystet. Det er altså lidt et individuelt skøn, hvor meget han skal spise... Det lyder dog som om, at I har haft en del maveproblemer, så prøv om du kan sætte mængden en lille smule ned :)

Jeg tænker også, at i takt med at han bliver ældre, vil du naturligt begynde at kunne give ham mad i hånden. Det at gumle på noget, sidde med noget selv, opbløde med spyt, sutte, gnaske osv. vil gøre, at han stadig har fornemmelsen af at spise. Samtidig forlænges måltidet lidt, og han får derfor stille og roligt fornemmelsen at mæthed, også uden at han bare fylde med mere og mere mad i maven.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Når han bliver 6 måneder, vil de fleste børn have glæde af 3 måltider skemad, og det kan godt være, at din dreng har brug for dette lidt før. Så han i løbet af et par uger måske kan starte op med morgengrød også. Det betyder i følge dagsplanen, at han så kan tilbydes grød kl ca 08 og stadig blive ammet, før han så puttes til formiddagsluren. Og så får han frokost osv. som dagsplanen beskriver. Nogle gange er det bedre at give 1 dl. x 3 end 1.5 dl x 2... Men igen - nogle børn spiser også 1.5 dl. x 3 uden problemer og så er det naturligvis rigtig fint :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Derudover vil jeg anbefale dig "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned. Der er også et fødevareleksikon, så du kan slå op, hvis du skal have noget at spise, og du bliver i tvivl, om din dreng må få det og hvordan det i givet fald skal gives :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland